Проверка на изправността на подгревните свещи.
Цитираните методи са подредени от най-лесен към най-труден, но съответно най-лесния е съвсем ориентировъчен, а най-трудния е най-сигурен, защото дава най-коректна представа за работата на свещта. Също така операциите касаят само проверката на самите подгревни свещи. Модулите, както и алгоритмите за тяхното управление не са предмет на темата поради факта, че при различните двигатели на PSA, модели Peugeot и години на производство те търпят съществени промени.
Проверка с пробна лампа 12 волта
Проверката се прави на студен двигател и при изключен контакт.
Откачете захранващия кабел на свещта, която ще тествате / или цялата шина, ако е обща за всички свещи /. Закачете единия кабел на пробната лампа на електрода на свещта, а сондата допрете за кратко (не повече от 2секунди) до положителната клема на акумулатора. Ако лампата светне най-вероятно свещта е изправна. Ако лампата не светне със сигурност елемента е за смяна. Повторете теста и за останалите свещи. Тестът ни ориентира дали нагревателя на свещта не е прекъснат, но дори и да не е прекъснат, това не означава, че тя работи коректно!
Проверка с измерване на съпротивление
Проверката се прави на студен двигател и при изключен контакт. Нужен ви е мултицет от възможно по-висок клас или най-добре стар стрелкови омметър.
Поставете измервателния уред в режим измерване на минимално съпротивление и го калибрирайте. Калибровката става с окъсяване на двете му сонди и следене за нулево показание. Ако е стрелкови - работата е лесна - занулявате със съответния калибровъчен винт. Ако е цифров - евентуалната разлика от 0,00 е грешката на уреда, която трябва да запомните и да приспаднете при следващите измервания.
Откачете захранващия кабел на свещта, която ще тествате / или цялата шина, ако е обща за всички свещи /. Опрете едната сонда на уреда към електрода на свещта. Другата сонда допрете до чиста метална повърхност, максимално близо до измерваната свещ някъде по самия цилиндров блок. Отчетете показанието на уреда и извадете евентуалната грешка, която бяхте получили при калибровката. Ако след корекцията отчетената стойност е в диапазона 0.3 - 0.8 Ома свещта най-вероятно е изправна. Ако стойността е по-ниска или е равна на нула /което е рядко срещано / нагревателя на свещта е окъсил към маса. По-често срещания вариант е показанията да са по-високи от цитираните, което означава, че нагревателя на свещта е прекъснат. В последните два случая свещта е за смяна. Повторете измерването при загрял двигател. Ако някоя от стойностите на съпротивлението на някоя от свещите е твърде ниска (около нулата), най-вероятно е съответната да е окъсила.
Проверка с измерване на консумацията на ток
Проверката се прави на студен двигател и при изключен контакт. Нужен ви е мултицет или амперметър с обхват за прав ток поне 20 Ампера
Откачете захранващия кабел на свещта, която ще тествате / или цялата шина, ако е обща за всички свещи /. Опрете отрицателната сонда на уреда към електрода на свещта. Положителната сонда допрете за кратко до положителната клема на акумулатора и наблюдавайте показанията на уреда, които при изправна подгряваща свещ трябва да са следните - в момента на затваряне на веригата токът има максимална стойност 20-30 ампера, която постепенно в рамките на 1-2 секунди намалява поне 2-3 пъти до около 5-10 ампера. Ако при измерването установите че ток не протича, това значи, че свещта е прекъсната. Ако токът има постоянна стойност и не намалява, свещта е окъсила. В последните два случая свещта е за смяна.
Проверка 'Око да види, ръка да пипне'.
Проверката се прави на студен двигател. Нужни са ви подходящи инструменти за свалянето на свещите в зависимост от конкретния двигател.
Откачете акумулатора. Откачете захранващия кабел на свещта, която ще тествате / или цялата шина, ако е обща за всички свещи /. С помощта на кабел осигурете добра и сигурна връзка между корпуса / участъка с резбата, която се завива в блока/ на свещта и минусовата клема на акумулатора или стабилна маса на автомобила. Закачете втори кабел на електрода на свещта и другия му край допрете за кратко / не повече от 1-2 секунди/ до положителната клема на акумолатора. Задължително използвайте изолирани кабели със сечение поне 2.5 мм2, по възможност с кримпнати подходящи за целта кабелни обувки . Внимавайте да не окъсите двата кабела и задължително дръжте свещта с подходящ инструмент, тъй като върха ѝ се загрява до над 800 градуса.
Изправната свещ трябва да работи само с последните пет - шест милиметра от върха на сондата, която при загряването трябва да получи наситен жълто-оранжев цвят.
Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.
Основните причини за дефектиране на подгревните свещи можем да разделим в няколко групи:
Електрически:
- стартиране на двигателя с некачествен външен start booster, подаващ по-високо напрежение от допустимите 13,5 волта. Резултатът е дефектиране на нагревателите на свещите поради подаденото пренапрежение.
- проблем с регулатора на алтернатора, подаващ по-високо напрежение от допустимите 13,5 волта. Резултатът е дефектиране на нагревателите на свещите поради подаденото пренапрежение.
- проблем с модула за управление на подгревните свещи, който не прекъсва захранването им след изтичане на пределно допустимите времена на работа. Резултатът е дефектиране на нагревателите на свещите поради прегряване.
Механични
- проблем с мембраната на сервоусилвателя, допускащ попадане на спирачна течност в горивните камери. Резултатът от изгарянето ѝ е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.
- проблем с маслените сегменти, допускащ попадане на масло в горивните камери. Резултатът от изгарянето му е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.
- проблем с маслообирателните пръстени и водачите на клапаните, допускащ попадане на масло в горивните камери. Резултатът от изгарянето му е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.
- проблем с EGR клапана, допускащ рециркулация към горивните камери на твърде голямо количество изгорели газове и маслени пари в неподходящи за това условия. Резултатът от това е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.
- наливане на по-голямо от допустимото количество масло и съответно попадането на излишните части от него в горивната камера. Резултатът от изгарянето му е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.
Горивни
- проблем със помпата за високо налягане, водещ до неправилно смесообразуване и оттам изгаряне на горивната смес. Резултатът от това е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.
- проблем с инжектор, водещ до неправилно впръскване и оттам изгаряне на горивната смес. Резултатът от това е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.