Система за картерна вентилация - устройство и поддръжка


Назад към 406



Система за картерна вентилация - устройство и поддръжка

Мнениеот So » Пон Май 06, 2013 5:45 pm

Системата за вентилиране на картерните газове е една от първите, въвеждани в автомобилостроенето мерки, ограничаващи отделянето на вредни емисии в атмосферата.
При работата на двигателя с вътрешно горене неизбежно една минимална част от газовете в горивната камера преминават през компресионните сегменти и създават налягане в картера, известно още като "духане". Първоначално тази смес от маслени и горивни пари, както и остатъчни продукти от горенето е била извеждана с маркуч, насочен надолу и така всяка кола си е чертаела линийки от нефтопродукти по асфалта. В началото на `60-те години инженерите от подразделението Cadillac на General Motors първи въвеждат системата PCV / Positive Crankcase Ventilation /, с която тези вредни емисии се пренасочват за изгаряне в двигателя, вместо да се отделят свободно в атмосферата.
Втория плюс на системата за принудителна картерна вентилация е, че осигурява постоянен приток на свеж въздух в подбуталното пространство, пречиствайки го от остатъчни продукти от горенето, както и от конденз на водни и маслени пари, чиито по-продължителен контакт с моторното масло би влошил чувствително неговите качества.

Елементите на картерната вентилация са маслоустойчиви маркучи, филтър - клапан и тройник. При XU10J4 положението е следното:

Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.

, като позиция 5 е филтър - клапана, а позиция 3 е тройника в комплект с прилежащите маркучи.
На живо нещата изглеждат така:

Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки. Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки. Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.

Филтър - клапана се състои от тяло, мембрана, лабиринтни маслоуловители, пружина и съчма. Най-общо казано пропускливостта на клапана се определя от степента на подналягане / вакуум / във всмукателния колектор. При режим на празен ход клапана е затворен от вакуума в колектора, като съответно нямаме засмукване на газове от картера. При подаване на газ вакуума в колектора пада, клапана отваря и картерните газове биват засмукани за изгаряне от двигателя. Всъщност действието на клапана е доста по-комплексно. Той от една страна осигурява калибрирано постоянно налягане в подцилиндровото пространство, а от друга модулира въздушен поток от и към картера, с цел вкарването на свеж въздух и съответно изсмукването на картерните газове и тяхното последващо изгаряне. Освен това количеството свеж въздух, постъпващо в дросела през елементите на системата е фабрично заложено в картите на ЕКУ-то и "затапването" на въпросния маркуч ще доведе до леко преобогатяване на горивната смес при празен ход и оттам до "по-груба" работа на двигателя. В тази връзка елиминирането на системата за картерна вентилация не е добра идея. Напротив, поддържането ѝ чиста и в изправност е задължително условие за добра работа на двигателя.
Елементите от системата не изискват специални грижи. При двигатели в добро състояние е достатъчно веднъж на 30 - 40 000 километра да се свалят маркучите на системата, да се промият отвътре със спрей за почистване на карбуратори или бензин и да се продухат със сгъстен въздух. Същото се отнася и за самия клапан на системата, както и за дефлектора в капака на предния разпределителен вал, тъй като поради специфичната му форма и намалената пропускливост от маслени отлагания през зимата обикновено там се получава ледена тапа от замръзнал конденз и резултата е фонтан от масло след стартиране на двигателя.
Клапана на картерната вентилация струва 45 лева в СФА. С течение на годините мембраната му губи свойствата си, а пластмасата на корпуса му прегаря и при сваляне неминуемо се разпада, както се получи при мен на последното почистване на системата, така че е уместно да го сменяте на около 100 000 километра.
Аватар

So

 
Мнения: 23055
Регистриран на: Пет Фев 01, 2013 9:35 pm
Град: Стара Загора / Бургас
Кара: : : : : :
607 restile executive 2.2 Hdi 4HX
406 D8 Estate 2.0i 16V RFV
306 XS N5 1.8i 16v LFY
306SL N3 1.9D D9B
106 S2 1.0 mi CDY
Пол: Мъж
Skype: sosariev
My status

Re: Система за картерна вентилация - устройство и поддръжка

Мнениеот bate_tolko » Чет Юни 27, 2013 10:43 am

При подаване на газ вакуума в колектора пада


Сигурен ли си за това? ;) Колкото са по-високи оборотите толкова повече въздух засмукват буталата в цилиндрите и вакуума в колектора се повишава!

При мен този клапан няма нищо специално вътре просто много на брой метални нишки без никакви мембрани и управление. Просто охлажда маслените изпарения от картера и които успее ги втечнява и връща като масло обратно в картера, а другите се изгарят. При мен беше запушен и го смених с нов, хубаво е а се грижим за природата все пак! Но тези маслени изпарения понижават октановото число на впръснатия от дюзите бензин. Сигурен съм, че при спортните коли (не заводските) тази система отпада :D

bate_tolko
 
Мнения: 2
Регистриран на: Сря Апр 10, 2013 9:55 pm
Град: Русе
Кара: Peugeot 306 1.6 sedan
Пол: мъж
Skype: bate_tolko
My status

Re: Система за картерна вентилация - устройство и поддръжка

Мнениеот So » Чет Юни 27, 2013 12:56 pm

Мъхъм, сигурен съм. :) Буталата смучат въздух, а дроселовата клапа е затворена. Оттам и вакуума ти е висок. Като натиснеш педала клапата се отваря и подналягането намалява. Да не би да бъркаш "вакуум" и "налягане на въздушен поток"?
Аватар

So

 
Мнения: 23055
Регистриран на: Пет Фев 01, 2013 9:35 pm
Град: Стара Загора / Бургас
Кара: : : : : :
607 restile executive 2.2 Hdi 4HX
406 D8 Estate 2.0i 16V RFV
306 XS N5 1.8i 16v LFY
306SL N3 1.9D D9B
106 S2 1.0 mi CDY
Пол: Мъж
Skype: sosariev
My status

Re: Система за картерна вентилация - устройство и поддръжка

Мнениеот bate_tolko » Чет Юни 27, 2013 11:03 pm

Да бе верно, аз съм в грешка sorry!
Интересна темичка, аз винаги съм се чудил за тая картерна вентилация за какво е.

bate_tolko
 
Мнения: 2
Регистриран на: Сря Апр 10, 2013 9:55 pm
Град: Русе
Кара: Peugeot 306 1.6 sedan
Пол: мъж
Skype: bate_tolko
My status

Re: Система за картерна вентилация - устройство и поддръжка

Мнениеот So » Чет Юни 27, 2013 11:26 pm

:beer:
По принцип всеки елемент си има идея, за която е поставен и липсата му дава отражение на свързаните с него други модули. Добре е да не се "побългаряват" нещата доколкото може. :)
Аватар

So

 
Мнения: 23055
Регистриран на: Пет Фев 01, 2013 9:35 pm
Град: Стара Загора / Бургас
Кара: : : : : :
607 restile executive 2.2 Hdi 4HX
406 D8 Estate 2.0i 16V RFV
306 XS N5 1.8i 16v LFY
306SL N3 1.9D D9B
106 S2 1.0 mi CDY
Пол: Мъж
Skype: sosariev
My status

Re: Система за картерна вентилация - устройство и поддръжка

Мнениеот Jimy » Пет Апр 10, 2015 11:32 pm

Нямам представа за точните конструктивни и технологични идеи вложени в ТНР150/5FX/ двигател, но си мисля, че никъде и никога преработването на маслени пари е добре. За който и да е двигател. Колеги коментират, както и по-горе стана ясно, че постъпването им в горивната камера води до повече детонации и понижаване на октановото число на бензина. Реално това води до влошаване на горивовъздушната смес.
Друго което си мисля, че налягането в картера и като цяло на картерните газове няма как да се отчете и съответно няма как да участва в логиката на картите на ЕКУ и ТУРБОТО. Маслото постъпва под налягане в маслената система след нагнетяване от маслена помпа, която по нищо не разбира от повишено картерно налягане.
Безспорно неизправност в системата за К.В. е недопустима!
bate_tolko написа: ... аз винаги съм се чудил за тая картерна вентилация за какво е.

Да не тече безконтролно масло от двигателя като лейка, защото при изправна К.В. една част се втечнява и връща директно в картера, а друга се изгаря, след като е вкарана във входящият колектор.
Аватар

Jimy
 
Мнения: 51
Регистриран на: Вто Фев 04, 2014 10:48 pm
Град: Пловдив
Кара: 207 1.6 турбо
Пол: мъж

Re: Система за картерна вентилация - устройство и поддръжка

Мнениеот kadios3 » Пет Юни 12, 2020 8:54 pm

Здравейте господа. Знам че темата е стара но имам интересен въпрос.
Имам 307 2.0i (2002 г . )и имам турбинен комресор ( абе като турбина на водна помпа ) в ляво на двигателя.
Явно е вързана с въпросната вентилация.Някой би ли дал малко инфо , как аджеба работи , кога се включва и т.н.
Благодаря Ви предварително .

kadios3
 
Мнения: 4
Регистриран на: Вто Дек 23, 2014 3:35 pm
Град: хасково
Кара: peugeot 306 1,4i 75 к.с. 1998г.
Пол: мъж

Re: Система за картерна вентилация - устройство и поддръжка

Мнениеот kadios3 » Пон Юни 15, 2020 10:41 pm

Здравей те колеги.

kadios3
 
Мнения: 4
Регистриран на: Вто Дек 23, 2014 3:35 pm
Град: хасково
Кара: peugeot 306 1,4i 75 к.с. 1998г.
Пол: мъж


Назад към 406

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта