Подгревни свещи - основни положения и функционална проверка

Назад към Дизелови двигатели



Подгревни свещи - основни положения и функционална проверка

Мнениеот So » Вто Ное 26, 2013 11:57 pm

Подгревната / накалителна рус. / свещ е елемент от дизеловия двигател, който спомага за стартирането му най-вече при ниски температури. Както знаем възпламеняването / паленето / при дизеловия двигател се дължи на самозапалването на нафтата от рязкото повишаване на температурата ѝ при цикъла на сгъстяване. В студено време масивните цилиндров блок и глава абсорбират голяма част от топлината, отделяща се при компресията на горивната смес поради високото съотношение на повърхността им към обема на цилиндъра. Затова за спомагане на възпламеняването на сместа се използват електрически нагреватели във формата на писалка, които при предкамерните / индиректни дизели / двигатели се поставят в бренерите, а при тези с директно впръскване / директни дизели / - в горивните камери. Моторите с директно впръскване се нуждаят от по-малка подгревна асистенция в сравнение с предкамерните, защото при тях налягането, респективно температурата се повишават равномерно в цялата горивна камера, докато при предкамерните бренера, в който инжектора впръсква гориво представлява отделен обем, свързан посредством малък отвор с горивната камера. В този обем налягането се повишава по-бавно и затова е нужна повече "помощ" от подгревната свещ. Поради тази причина един директен дизел с повечко усилия и добър акумулатор може да запали и под -10С с неработещи една или повече свещи, докато при предкамерния това на практика е невъзможно. Съответно при температури над нулата подгрев при „директните дизели” практически няма, за разлика от предкамерните варианти, където свещите осъществяват предподгрев в продължение на няколко секунди дори и в летните жеги.

Проверка на изправността на подгревните свещи.

Цитираните методи са подредени от най-лесен към най-труден, но съответно най-лесния е съвсем ориентировъчен, а най-трудния е най-сигурен, защото дава най-коректна представа за работата на свещта. Също така операциите касаят само проверката на самите подгревни свещи. Модулите, както и алгоритмите за тяхното управление не са предмет на темата поради факта, че при различните двигатели на PSA, модели Peugeot и години на производство те търпят съществени промени.

Проверка с пробна лампа 12 волта
Проверката се прави на студен двигател и при изключен контакт.
Откачете захранващия кабел на свещта, която ще тествате / или цялата шина, ако е обща за всички свещи /. Закачете единия кабел на пробната лампа на електрода на свещта, а сондата допрете за кратко (не повече от 2секунди) до положителната клема на акумулатора. Ако лампата светне най-вероятно свещта е изправна. Ако лампата не светне със сигурност елемента е за смяна. Повторете теста и за останалите свещи. Тестът ни ориентира дали нагревателя на свещта не е прекъснат, но дори и да не е прекъснат, това не означава, че тя работи коректно!

Проверка с измерване на съпротивление
Проверката се прави на студен двигател и при изключен контакт. Нужен ви е мултицет от възможно по-висок клас или най-добре стар стрелкови омметър.
Поставете измервателния уред в режим измерване на минимално съпротивление и го калибрирайте. Калибровката става с окъсяване на двете му сонди и следене за нулево показание. Ако е стрелкови - работата е лесна - занулявате със съответния калибровъчен винт. Ако е цифров - евентуалната разлика от 0,00 е грешката на уреда, която трябва да запомните и да приспаднете при следващите измервания.
Откачете захранващия кабел на свещта, която ще тествате / или цялата шина, ако е обща за всички свещи /. Опрете едната сонда на уреда към електрода на свещта. Другата сонда допрете до чиста метална повърхност, максимално близо до измерваната свещ някъде по самия цилиндров блок. Отчетете показанието на уреда и извадете евентуалната грешка, която бяхте получили при калибровката. Ако след корекцията отчетената стойност е в диапазона 0.3 - 0.8 Ома свещта най-вероятно е изправна. Ако стойността е по-ниска или е равна на нула /което е рядко срещано / нагревателя на свещта е окъсил към маса. По-често срещания вариант е показанията да са по-високи от цитираните, което означава, че нагревателя на свещта е прекъснат. В последните два случая свещта е за смяна. Повторете измерването при загрял двигател. Ако някоя от стойностите на съпротивлението на някоя от свещите е твърде ниска (около нулата), най-вероятно е съответната да е окъсила.

Проверка с измерване на консумацията на ток
Проверката се прави на студен двигател и при изключен контакт. Нужен ви е мултицет или амперметър с обхват за прав ток поне 20 Ампера
Откачете захранващия кабел на свещта, която ще тествате / или цялата шина, ако е обща за всички свещи /. Опрете отрицателната сонда на уреда към електрода на свещта. Положителната сонда допрете за кратко до положителната клема на акумулатора и наблюдавайте показанията на уреда, които при изправна подгряваща свещ трябва да са следните - в момента на затваряне на веригата токът има максимална стойност 20-30 ампера, която постепенно в рамките на 1-2 секунди намалява поне 2-3 пъти до около 5-10 ампера. Ако при измерването установите че ток не протича, това значи, че свещта е прекъсната. Ако токът има постоянна стойност и не намалява, свещта е окъсила. В последните два случая свещта е за смяна.

Проверка 'Око да види, ръка да пипне'.
Проверката се прави на студен двигател. Нужни са ви подходящи инструменти за свалянето на свещите в зависимост от конкретния двигател.
Откачете акумулатора. Откачете захранващия кабел на свещта, която ще тествате / или цялата шина, ако е обща за всички свещи /. С помощта на кабел осигурете добра и сигурна връзка между корпуса / участъка с резбата, която се завива в блока/ на свещта и минусовата клема на акумулатора или стабилна маса на автомобила. Закачете втори кабел на електрода на свещта и другия му край допрете за кратко / не повече от 1-2 секунди/ до положителната клема на акумолатора. Задължително използвайте изолирани кабели със сечение поне 2.5 мм2, по възможност с кримпнати подходящи за целта кабелни обувки . Внимавайте да не окъсите двата кабела и задължително дръжте свещта с подходящ инструмент, тъй като върха ѝ се загрява до над 800 градуса.
Изправната свещ трябва да работи само с последните пет - шест милиметра от върха на сондата, която при загряването трябва да получи наситен жълто-оранжев цвят.


Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.


Основните причини за дефектиране на подгревните свещи можем да разделим в няколко групи:

Електрически:

  • стартиране на двигателя с некачествен външен start booster, подаващ по-високо напрежение от допустимите 13,5 волта. Резултатът е дефектиране на нагревателите на свещите поради подаденото пренапрежение.
  • проблем с регулатора на алтернатора, подаващ по-високо напрежение от допустимите 13,5 волта. Резултатът е дефектиране на нагревателите на свещите поради подаденото пренапрежение.
  • проблем с модула за управление на подгревните свещи, който не прекъсва захранването им след изтичане на пределно допустимите времена на работа. Резултатът е дефектиране на нагревателите на свещите поради прегряване.

Механични

  • проблем с мембраната на сервоусилвателя, допускащ попадане на спирачна течност в горивните камери. Резултатът от изгарянето ѝ е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.
  • проблем с маслените сегменти, допускащ попадане на масло в горивните камери. Резултатът от изгарянето му е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.
  • проблем с маслообирателните пръстени и водачите на клапаните, допускащ попадане на масло в горивните камери. Резултатът от изгарянето му е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.
  • проблем с EGR клапана, допускащ рециркулация към горивните камери на твърде голямо количество изгорели газове и маслени пари в неподходящи за това условия. Резултатът от това е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.
  • наливане на по-голямо от допустимото количество масло и съответно попадането на излишните части от него в горивната камера. Резултатът от изгарянето му е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.

Горивни

  • проблем със помпата за високо налягане, водещ до неправилно смесообразуване и оттам изгаряне на горивната смес. Резултатът от това е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.
  • проблем с инжектор, водещ до неправилно впръскване и оттам изгаряне на горивната смес. Резултатът от това е отлагането на нагар по сондите на свещите и рязкото скъсяване на живота им поради постоянното прегряване, дължащо се на нарушеното топлоотдаване.
Аватар

So

 
Мнения: 22337
Регистриран на: Пет Фев 01, 2013 9:35 pm
Град: Стара Загора / Бургас
Кара: : : : : :
607 restile executive 2.2 Hdi 4HX
406 D8 Estate 2.0i 16V RFV
306 XS N5 1.8i 16v LFY
306SL N3 1.9D D9B
106 S2 1.0 mi CDY
Пол: Мъж
Skype: sosariev
My status

Re: Подгревни свещи - основни положения и функционална прове

Мнениеот yonto » Пон Окт 10, 2016 5:13 pm

Здравей майсторе,искам и аз да проверя моите подгревни свещи преди първата ми зима с 207та ама не знам къде да ги търся.Като откопчея малкия капак виждам само дюзите би ли ме ориентирал къде се намират и има ли лесен достъп до тях/1.6 HDI 90/ :(

yonto
 
Мнения: 31
Регистриран на: Нед Окт 19, 2014 10:31 am
Местоположение: Варна
Град: Варна
Кара: Пежо 206 1.4 HDI 2004год. 207 1,6 HDI 90 2008 год.
Пол: мъж
Skype: yontos67
My status
Телефон/и: 0888202071
    Гараж

Re: Подгревни свещи - основни положения и функционална прове

Мнениеот Gospodinov » Пон Окт 10, 2016 7:01 pm

Зад дюзите са....
Клин, клин избива, но един винаги остава!
Аватар

Gospodinov
 
Мнения: 383
Регистриран на: Сря Окт 02, 2013 11:05 am
Град: Перник
Кара: 307 2.0 HDI 90hp 2001г.
Мерцедес Актрос 450hp 2015г.
Пол: Мъж

Re: Подгревни свещи - основни положения и функционална прове

Мнениеот So » Пон Окт 10, 2016 7:49 pm

Ами не са на лесно. Особено четвърта / тази откъм ангренажа /. Ето ги къде са. Имай предвид, че това е задната част на мотора.



Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.
Аватар

So

 
Мнения: 22337
Регистриран на: Пет Фев 01, 2013 9:35 pm
Град: Стара Загора / Бургас
Кара: : : : : :
607 restile executive 2.2 Hdi 4HX
406 D8 Estate 2.0i 16V RFV
306 XS N5 1.8i 16v LFY
306SL N3 1.9D D9B
106 S2 1.0 mi CDY
Пол: Мъж
Skype: sosariev
My status

Re: Подгревни свещи - основни положения и функционална прове

Мнениеот yonto » Вто Окт 11, 2016 12:52 pm

Ехе натикали ги ама като французи :D Благодаря ви за насоките :beer:

yonto
 
Мнения: 31
Регистриран на: Нед Окт 19, 2014 10:31 am
Местоположение: Варна
Град: Варна
Кара: Пежо 206 1.4 HDI 2004год. 207 1,6 HDI 90 2008 год.
Пол: мъж
Skype: yontos67
My status
Телефон/и: 0888202071
    Гараж

Re: Подгревни свещи - основни положения и функционална прове

Мнениеот envo » Чет Окт 13, 2016 1:17 pm

На 407 2.0 хди можеш ли да покажеш къде са натикани :-D

Sent from my F3211 using Tapatalk
Аватар

envo
 
Мнения: 37
Регистриран на: Нед Юни 26, 2016 9:00 pm
Местоположение: Русе
Град: Русе
Кара: Peugeot 407 2.0 HDI 136hp 2007
Пол: мъж


Re: Подгревни свещи - основни положения и функционална прове

Мнениеот stoycho80 » Нед Яну 08, 2017 6:05 pm

А свети ли лампа за неработеща свещ.

stoycho80
 
Мнения: 51
Регистриран на: Пет Ное 06, 2015 2:50 pm
Град: sofia
Кара: 307 2.0HDI 110hp 04г.
Пол: мъж


Re: Подгревни свещи - основни положения и функционална прове

Мнениеот Atika » Чет Ное 16, 2017 8:17 pm

Здравейте,прочетох много изчерпателната тема за подгревни свещи и тяхната проверка за изправността им.Ще ви споделя проблема си.Преди около месец заредих нафта на ЕМА-ТРАНС ПЛЕВЕН.Започна да върви мудно колата,на два три пъти сутрешното стартирване на двигателя стана от второто завъртане на ключа.смених филтъра слабо казано "ужас" Тъмно кафяв-парафин.Смених нафтата + една добавка от Пежо и колата тръгна.обаче.паленето сутрин е по мудно и то на около 8 до 9 градуса.натоварих акомулатора/едногодишен/с товарна вилка,перфектен.свещите с пробна лампа изпробвах-лампата свети демек здрави,но след прочетеното от вас вече несъм сигурен в тяхната 100 процентова работа.Не ги премерих на съпротивление и т.н.В сервиза в пежо ми казаха смени свещите и си ок.Сега очаквам адекватно мнение за което предварително благодаря.И на последно място да кажа пежото ми е 307HDI 110 2003 год. Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки. Само регистрираните потребители имат право да разглеждат линкове и снимки.

Atika
 
Мнения: 3
Регистриран на: Нед Мар 12, 2017 5:10 pm
Град: pleven
Кара: peugeot 307 sw 2004 HDI
Пол: Men
Телефон/и: 0888634856

Re: Подгревни свещи - основни положения и функционална прове

Мнениеот So » Пет Ное 17, 2017 8:59 am

Здрасти. Най-вероятно нямаш проблем със свещите. По-скоро стартера ти е за профилактика. Добре е да се видят живите данни в момента преди паленето и да се разбере дали причината за забавянето са недостатъчни обороти на коляновия вал или недостатъчно налягане на горивото в рейла.
Аватар

So

 
Мнения: 22337
Регистриран на: Пет Фев 01, 2013 9:35 pm
Град: Стара Загора / Бургас
Кара: : : : : :
607 restile executive 2.2 Hdi 4HX
406 D8 Estate 2.0i 16V RFV
306 XS N5 1.8i 16v LFY
306SL N3 1.9D D9B
106 S2 1.0 mi CDY
Пол: Мъж
Skype: sosariev
My status

Re: Подгревни свещи - основни положения и функционална прове

Мнениеот vladeto_ » Нед Ное 26, 2017 10:54 am

А възможно ли е релето за подгрева да се прецака и да не иска да пали - колата е чист дизел 1.9 от 2002 г.Сложих нови свещи и пак има проблем,после свещите ги тествах една по една с кабел и акумолатор - стават червени целите,не само на върха.

vladeto_
 
Мнения: 31
Регистриран на: Съб Май 30, 2015 10:09 pm
Град: Банско
Кара: Пежо Ранч 1.9 дизел
Пол: мъж

Re: Подгревни свещи - основни положения и функционална прове

Мнениеот makedoneca1968 » Нед Ное 26, 2017 9:41 pm

Колега провери дали излизат от релето 12волта като с мултицет се мери на свещите когато е подаден контакт. Ако няма 12волта проверяваш дали се захранва релето. Ако не се захранва търсиш проблема преди релето, ако се захранва релето и няма на свещите 12волта се сменя релето. С поздрав Македонеца1968. :beer:
Човешкия мозък има една хубава функция да мисли и расъждава, но не всеки я притежава.
Мисленето е сложен процес и не се отдaвa нa всеки.
Няма лоши коли, има калпави шофьори и мързеливи монтьори.

makedoneca1968
 
Мнения: 306
Регистриран на: Нед Фев 17, 2013 4:14 pm
Местоположение: Ботевград
Град: Ботевград ул.България 10,ап.37,ет.3
Кара: Renault Espas2, Citroën Saxo 1.1 бензин, Peugeot 306 1.6Бензин 90 кончета,Скутер Honda 50 и Велосипед Tigra7 speed
Пол: Мъж


Назад към Дизелови двигатели

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта